Meteen naar de inhoud

Motormuizen

Home » Blog » MotoGP voor dummies

MotoGP voor dummies

MotoGP voor dummies

Je hebt vast wel eens van de MotoGP gehoord. Maar wat is het nu eigenlijk? Hieronder leggen we je precies uit wat de MotoGP is en wat het inhoudt. Lees verder voor de MotoGP voor dummies.

Wat is de MotoGP?

De MotoGp is een klasse van motorwedstrijden. Sinds 2002 maakt de MotoGP deel uit van het wereldkampioenschap wegrace. Deze race wordt door de Fédération Internationale de Motocyclisme georganiseerd. De MotoGP staat voor Motor Grand Prix, wat de belangrijkste motor race ter wereld is. In het Nederlands kun je dit ook wel vertalen naar het Wereldkampioenschap motorracen. In 1949 werd de eerste MotoGP gehouden en tegenwoordig zijn er vier verschillende klassen waarin gereden kan worden.

Speciaal ontworpen motoren voor de MotoGP

Het bijzondere element aan de MotoGP is dat er speciale motoren worden gebruikt tijdens de race. Dit verschilt met andere races waarbij er vaak geraced wordt met normale motoren. De MotoGP motoren zijn speciaal voor de race ontworpen en geproduceerd. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Formule 1-auto’s. Met deze speciale motoren die tijdens de MotoGP gebruikt worden, kun je dus ook niet zomaar op de openbare weg rijden. Het minimumgewicht van een motor tijdens de MotoGP is 158 kilogram. De motoren kunnen tot 240 pk hebben en kunnen snelheden tot 327 kilometer per uur behalen.

Rondes en pitstops

De MotoGP wordt gezien als de Formule 1 van het motorracen. Het MotoGP seizoen heeft 18 rondes. Elk weekend vinden er drie oefensessies plaats van 45 minuten. De tien snelste motorrijders van de kwalificatieronde gaan door naar de QP2. De rest van de racers strijd in de QP1. De twee snelste van deze races gaan door naar de tweede ronde. De afstand van de race is meestal tussen de 95 en 130 kilometer en dit duurt ongeveer zo’n 45 minuten. Pitstops vinden tijdens de MotoGP zelden plaats, maar ze zijn wel toegestaan. Mocht het regenen, dan kan de rijder beslissen om over te stappen naar een andere motor met banden met betere grip.

De geschiedenis van de MotoGP

Veel motorraces zijn in de 19e eeuw ontstaan. Veel van deze races zijn tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog gesneuveld. MotoGP is eerder opgericht, maar is pas begonnen met racen na de Tweede Wereldoorlog toen Europa weer enigszins stabiel was. In 1949 werd de eerste MotoGP gehouden. De organisatie die MotoGP heeft opgericht heet de Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes.

Beste techniek van de motoren

De motoren die de MotoGP winnen, zijn voorzien van de beste techniek. Dit is afhankelijk van de fabrikant, maar ook de onderdelen van de motor. Tot de jaren ‘60 hadden de meeste motoren twee cilinders. In de jaren ‘50 ontstonden ook de eerste motoren met vier cilinders. Er was zelfs een fabrikant die een motor met acht cilinders wilde produceren. Dit is helaas niet gelukt, omdat deze motor veel te duur zou worden om te bouwen.

Japanse ontwikkelingen

Tot de jaren ‘60 waren de motoren die de MotoGP wonnen altijd afkomstig van Europese fabrikanten. Door indrukwekkende innovaties in Japan hadden Japanse fabrikanten de kans om technische ontwikkelingen te verwerken in de techniek van de motoren. Hierdoor werden de races na de jaren ‘60 voornamelijk gewonnen door motoren van Japanse fabrikanten. De techniek ontwikkelde zich daarna zo snel, waardoor de kosten uit de hand liepen van het productieproces van de motoren. Hierdoor moest de organisatie van MotoGP Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes maatregelen nemen. Het gevaar was dat de races hierdoor op een gegeven moment onbetaalbaar zou worden.

MotoGP als opvolger van de 500 cc klasse

Tussen 1949 en 2001 was de 500 cc klasse de zwaarste klasse in de motorsport. Grote Japanse motorproducenten, als Suzuki, Honda, Yamaha en Kawasaki vonden deze klasse geen goede afspiegeling van de commerciële markt van motoren. Er werd daarom besloten vier nieuwe klassen te creëren tot de 990 cc. In 2002 was MotoGP de opvolger van de 500 cc klasse motorsport.

Vier verschillende klassen

De MotoGP begon met zes klassen. Dit was 50 cc, 125 cc, 250 cc, 350 cc, 500 cc en 600 cc met zijspan. Later werd klasse 50 cc verhoogd naar 80 cc en deze klasse werd later helemaal afgeschaft. Ook klasse 350 cc werd in de jaren ‘80 afgeschaft, omdat deze te veel op de klasse van 250 cc leek. Tegenwoordig zijn er dus nog vier klassen over waar in geraced kan worden: 125 cc, 350 cc, 500 cc en 600 cc.

Belangrijke wijzigingen in 2007

In 2007 werd de maximale cilinderinhoud van de motors van de MotoGP race naar 800 cc teruggebracht. Er werd ook een andere wijziging ingevoerd en dat was een nieuwe bandenregel. Elk team was vanaf dat moment verplicht om voor een raceweekend een selectie van banden te kiezen. De reden voor deze wijzigingen was het terugdringen van het vermogen en de snelheid van de motoren.

Elektrische motor tijdens MotoGP

In 2019 werd de eerst race van de MotoGP met elektrische motoren geraced. Het vermogen van deze Corsa-motorfiets is 150 pk en het heeft een maximale snelheid van 250 kilometer per uur. Het duurt minder dan drie seconden om van 0 tot 100 kilometer per uur te komen.

Wereldkampioen MotoGP

Valentino Rossi was de eerste winnaar in de nieuwe MotoGP klasse in 2002. Hij werd drie seizoenen op rij kampioen. In 2004 maakte Rossi de overstap van Honda naar Yamaha. In 2006 werd Nicky Hayden kampioen en het jaar daarop Casey Stoner. Verdere bekende motorrijders van de MotoGP zijn onder andere Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo, Sete Gibernau, Marc Marquez en Marco Melandri.

Meest succesvolle coureurs

De meest succesvolle coureur over een heel seizoen krijgt de titel van het wereldkampioenschap. Dit wordt bepaalde door een puntensysteem. Tussen 1966 en 1975 behaalde wereldkampioen Giacomo Agostini maar liefst 8 wereldkampioenschappen. Tegenwoordig is Valentino Rossi de meest succesvolle rijder met 9 wereldkampioenschappen. In 2021 werd Fabio Quartararo de wereldkampioen van de MotoGP.

Geplaatst in MotoGP

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.