Dat veringen en schokbrekers belangrijk zijn voor je motor, daar zal ook iedere motorrijder mee eens moeten zijn, toch wordt er niet heel vaak beseft wat voor negatieve gevolgen een slechte vering kan hebben op je motor. Daar zal in deze blog meer verteld over worden.

Grip met je motor

Met een vering heb je grip op je motor. Het is vaak heel erg belangrijk dat als jij je bochtjes mooi en netjes wilt rijden, dan is het belangrijk dat je genoeg grip hebt en dat is precies waar je vering om de hoek bij komt kijken. Want met weinig grip, zullen de banden van je motor weinig doen. Je vering zorgt er namelijk voor dat je banden vrijwel constant in contact blijft staan met het asfalt. Voor een optimale grip is het dus belangrijk dat je vering en demping op orde is. 

Schokdemper

Nu je een beetje het idee gekregen hebt wat een vering voor jouw motor betekent en wat die doet is het uiteraard ook belangrijk te weten welke onderdelen hier precies voor zorgen. Je voorvork van je motor en je schokdemper(s) zorgen voor een goede vering. Hierbij is het voorvork verantwoordelijk voor de voorkant van je motor en zijn je belangrijker voor de achterkant van de motor. Beide onderdelen zijn in heel veel gevallen gewoon instelbaar. Je kunt deze dus in de meeste gevallen optimaliseren op jouw gewicht en op jouw manier van rijden op je motor. Maar doordat je het kan aanpassen op jouw manier van rijden, betekent dat ook dat er genoeg onderdelen zijn, kijk namelijk voor de schokbrekers eens naar de schokbrekers RD222.

Positieve en negatieve veerweg

De veerweg op je motor is ook belangrijk, want de positieve en de negatieve veerweg hebben betrekking op de totale afstand. Om zowel dus de positieve als de negatieve veerweg te bepalen, zul je moeten kijken naar de statische balans ervan. In die situatie draagt de motor als het ware zijn eigen gewicht. De positieve veerweg kun je bepalen door vanaf de statische balans te kijken hoever je je veren nog kunt indrukken. De negatieve veerweg bepaal je door te kijken hoever je je veren nog kunt uittrekken.

Het kiezen van een accu

Naast dat een voorvork en een schokdemper belangrijk is voor je motor, is het kiezen van een juiste accu ook belangrijk. Een loodaccu en een motor accu op gelbatterij zijn vrijwel hetzelfde. Toch is er een belangrijk deel. Bij een gel accu zit een soort vaste substantie tussen de platen en bij een loodaccu zit meer vloeistof. Daarnaast is de levensduur van een gel accu in praktijk veel langer dan een gewone loodaccu, maar daar speelt het gebruik wel degelijk een rol bij. Als je motor dus ook de accu vaak gebruikt, dan zal het natuurlijk ook sneller slijten. 

Ondanks dat een gel accu batterij ongeveer hetzelfde werken, is het laadproces van de accu wel totaal anders. Gebruik altijd een lader die geschikt is voor een gel accu. Indien je alleen een lader hebt of gebruikt die alleen geschikt is voor een lood accu, dan zal de levensduur van een gel accu vanzelf verminderen. Informeer dus altijd goed van te voren wat verstandig is. 

Laat een reactie achter